Aku mencintai sahabatku dengan segenap jiwaku.. Sahabat yang baik adalah seiring denganku dan menjaga nama baik ku ketika aku hidup atau selepas mati.. Ku hulurkan tangan kepada sahabatku untuk berkenalan kerana aku akan merasa senang.. Semakin ramai sahabat, semakin aku percaya diri.. Aku selalu berharap mendapat sahabat sejati yang tidak luntur baiknya dalam suka dan duka.. Jika aku dapat, aku ingin setia padanya..
*Imam Shafie

Saturday, November 29, 2008

Pecah!

28 Nov 08. Sekitar jam 10.30 - 11 malam.

Hujan turun renyai-renyai. Jalanraya agak licin.
Sepanjang perjalanan balik dari Puchong (balik keje),aku bawa Pak Badar slow je (60 - 70 km/h). Coz takut jadi pape. Tapi malang tidak berbau. Malam tu aku xcden. Salah siapa? Cari salah sendiri lebih baik dari cari kesalahan orang lain.

Macam mana boleh berlaku?
Nak elak dari melanggar kereta di hadapan, aku elak. Brekkkk..... Dum!!
Aku terjatuh. Kepala aku terhantuk sedikit pada body belakang kereta tersebut.
Pak Badar?
Sama-sama dengan aku, jatuh mengereng (sebelah kanan).

Akibat dari kemalangan tu, aku cedera sikit + pening-pening lalat (jap je). Pak Badar pula terkehel kepalanya + pecah cermin lampu hadapan + pecah cermin lampu signal (sebelah kanan) + side mirror bengkok. Syukur baju baru Pak Badar tak apa-apa. Kalau terkoyak, nangis la aku huhu....

Sebelum, semasa dan selepas kejadian:
Aku dan Pak Badar kat belakang sebuah kereta (Kereta A). Pada kelajuan plus minus 80 km/h. Kereta A ni plak kat belakang Kereta B. Di hadapan Kereta B ada simpang kat sebeblah kiri. Tapi agak jauh lagi. Lebih kurang 100 - 200 m. Kereta B bagi signal. Kereta A tak bagi signal. Tapi yang aku pelik, Kereta A ni secara tiba-tiba brek mengejut. Dia nak masuk simpang gak ke? Or juz perlahankan kereta dek kerana Kereta B nak masuk simpang? Tapi jarak Kereta A dan Kereta B bukan dekat sangat pun. Bukan kat depan mata! Simpang pun jauh lagi..... Bagus betul la pemandu Kereta A ni. Bawa dengan berhati-hati. Walaupun jarak masih jauh lagi, dia dah brek terlebih dulu. Yang tak boleh blah tu, brek emergency! Bagus betul..... Maka aku yang cuai ni, nyaris-nyaris melanggar belakang Kereta A. Bila terfikir Kereta A ni mahal (banding Pak Badar) maka aku sedaya upaya cuba untuk tidak melanggar atau mencederakan Kereta A. Maka aku dengan sedaya upaya mengelak. Aku ke kiri. tapi skill aku tak cukup power lagi. Aku tak dapat elak dengan kemas. Pak Badar hampir-hampir tercium belakang Kereta A. Aku brek sekuat hati. Ternyata tindakan aku membrek dalam keadaan permukaan jalan yang licin (hujan) + dalam keadaan Pak Badar tak stabil (dalam posisi mengelak) telah mengundang padah kepada diriku dan Pak Badar. Aku tau tu. Tapi aku buat gak. Demi tak mahu tercium Kereta A. Apa lagi, mengelongsor la aku dan Pak Badar. Kami berdua terseret di atas jalan. Tak tau la berapa jauh. Yang aku tau, selepas terseret, aku sempat mengguling-gulingkan badan aku beberapa pusingan (nak elak cedera teruk). Masa aku jatuh tu, kepala aku terketuk agak kuat pada sisi belakang (sebelah kiri) Kereta A. May be kerana tu la aku terbaring seketika setelah selesai berguling-guling. Penat + pening. Then aku cuba bangun. Berjaya! Tapi apakan daya, aku hanya berjaya berdiri untuk beberapa saat cuma. Kemudian aku rebah kembali. Then ada brader ni angkat aku ke tepi. Setelah berehat seminit dua, aku cuba bangun kembali. Dalam keadaan terhuyung hayang, aku bersalaman dengan beberapa orang yang membantu aku dan Pak Badar. Then aku terus g kat Pak Badar. Pak Badar dah bangun. Ada orang tolong papah dia. "Rehat-rehat la dulu..." kata sorang brader ni. "tak apa, saya ok je" jawab ku lemah. "Awak tak apa-apa?" sorang lagi brader ni tanya. "tak apa-apa. Cuma saya risaukan motor saya je..." kata ku sambil aku cuba mengejutkan Pak Badar. Lemah je Pak Badar. Tak bermaya. Berkali-kali aku cuba kejutkan. Aku risau kalau Pak Badar cedera parah. "Motor tak ok tak apa. Yang penting awak tu kena ok..." kata sorang brader ni sambil cuba memujuk aku supaya berehat terlebih dahulu. tinggal brader ni je yang masih setia membantu. Aku hanya tersenyum tawar. Aku tetap risaukan Pak Badar.

Broomm!! Alhamdulillah. Pak Badar selamat!. "thanx ye bang" kami berjabat tangan dan aku meyakinkan brader tu bahawa aku tak apa-apa. Aku dan Pak Badar meneruskan perjalanan sebaik sahaja brader tu gerak (naik motor gak).
Mana Kereta A? Entah la. Tak tau kat mana. Lepas kepala aku terketuk kat kereta tu, terus tak nampak lagi dah lepas tu. Apa-apa pun aku bersyukur kerana aku dan Pak Badar selamat.

2 comments:

mamat said...

kau ni asik xciden je. belajar la dari abah cemana nak elak xciden. doa ke, mandi bunga ke apa2 ke. hehehe... kerap benor ko xciden

Propana said...

esh, xde la kerap sgt.
biasa2 je.
adat la bw moto (kenderaan kecil).
insyaAllah pasni akan lebih berhati2.
thanx