Aku mencintai sahabatku dengan segenap jiwaku.. Sahabat yang baik adalah seiring denganku dan menjaga nama baik ku ketika aku hidup atau selepas mati.. Ku hulurkan tangan kepada sahabatku untuk berkenalan kerana aku akan merasa senang.. Semakin ramai sahabat, semakin aku percaya diri.. Aku selalu berharap mendapat sahabat sejati yang tidak luntur baiknya dalam suka dan duka.. Jika aku dapat, aku ingin setia padanya..
*Imam Shafie

Thursday, November 6, 2008

Dua Cerita

MUTIARA

Hari ni aku kena stay kat Mutiara (PBAM) sorang2 sampai kul 10 malam. Masa aku datang dalam kul 4 petang tadi, Pn. Iffah, Pakcik Hasan dan Cikgu Zacky ada. Sebaik saja aku letak helmet dan beg kat tempat aku, Pn. Iffah datang dekat kat aku. Brief tentang pe yang kena buat. Memandangkan Kimi tak datang dan aku kena ganti tempat Kimi. Selain dari tu, as usual, sedikit 'ceramah' dari Pn. Iffah. Gitu gini gitu gini, ada la dalam 40 - 50 minit. Dalam 'ceramah' tu, Pn. Iffah ada cakap something. Entah la... Dia kata aku boleh pergi jauh. Dia nampak potensi yang ada pada aku, walaupun aku ni pendiam (pada tanggapan dia la..). Then satu lagi, dia nak serapkan aku dalam Cahaya Mutiara. Perh, masak!
Masa training Sabtu lepas, Pn. Iffah ada menerangkan serba sedikit mengenai Cahaya Mutiara. Cahaya Mutiara ni boleh aku klasifikasikan sebagai kelas pemulihan. Bukan kelas pemulihan akhlak. Tapi pemulihan akademik. Pelajar-pelajar yang dapat merah je tu masuk kelas ni la....
Dalam kul 5 petang Pakcik Hasan hantar Pn. Iffah balik. May be dalam kul 10 malam ni baru Pakcik Hasan datang semula. Nak kemas2 kelas, susun kusi meja bagai, termasuk la nak kunci Mutiara (antara tugas Pakcik Hasan). Dalam kul 6 petang Cikgu Zacky balik. Sekaligus meninggalkan aku sorang2 kat cni.
Takut? Entah la. So far kat umah pun kadang2 aku sorang2 gak. Dulu time duk umah sewa pun selalu aku duk kat umah sorang2 malam2.
Bosan? Ha! Tula yang lebih tepat! Dats y aku perabiskan masa aku dengan menaip kat cni (blog ni la...). Walaupun keje yang sedia ada duk tersadai kat tepi tu. Kul 8 or 9 malam nanti buat la.... Tengah tak ada mood nak buat keje tu. Coz keje tu amat MEMBOSANKAN! Satu lagi reasonnya adalah keje tu adalah keje yang orang lain tak buat then pass kat aku. Balik-balik aku je kena buat keje2 orang lain yang tak siap. Ganti kelas pun aku gak. Ai...nasib...nasib....

CIFA

Dalam 3 - 4 minggu ni memang aku sibuk. Kena siapkan testimonial, certificate, compile sume output students dan macam2 lagi la. Hari isnin baru-baru ni la kemuncaknya. Next week ada gak lagi. Tapi tak la banyak sangat. Lagipun aku dah tau beberapa trick yang boleh mempercepatkan proses menyiapkan keje tersebut.
Dalam sibuk-sibuk aku tu pun, tak la terasa sangat. Coz Pn. Diana memang best. Coz dia boss yang bertimbang rasa (perh, bodek abis...). Pape hal kami buat sama2. Dia lebih kepada mendidik aku. Kesilapan-kesilapan yang aku buat dia tegur dengan penuh hikmah. Dan yang paling best, dia banyak ajar aku tentang dunia pekerjaan dan dunia bisnes ni.
Sambil-sambil kami buat keje (aku siapkan testimonial, Pn. Diana siapkan output-output students), Pn. Diana explain kat aku tentang situasi sebenar yang menimpa aku sekitar bulan Julai-Ogos. Pn. Diana menyifatkan bahawa aku adalah mangsa.
"Dorg tu memang sengaja. Tiap-tiap tahun memang macam tu. Dorg sengaja cari salah kita. Kebetulan awak pula tak melawan. So dorg 'makan' awak..." jelas Pn. Diana. "Saya tak ada pilihan masa tu. Saya terpaksa bertindak tegas. Saya terpaksa 'rehat'kan awak dari mengajar di sekolah tu. Saya nak lawan balik. Biar dorg tau" tambah Pn. Diana. "Tapi bukan awak terus tak datang sana,kan? Dah hujung-hujung saya ajak awak ke sana semula,kan? Saya cuma nak redakan keadaan je. Cikgu-cikgu kat sana tu tak ada masalah pun dengan awak. Mereka ok je. Cuma isu tu sengaja je dibesar-besarkan...". Aku hanya mendengar tanpa berkata apa-apa. "Tak apa la. Awak masih baru. Bisnes memang macam ni"
Selain penjelasan tentang isu tersebut, Pn. Diana juga ajar aku tentang beberapa perkara. Yang mana perkara tersebut sememangnya dapat membantu aku untuk memajukan diri. Pn. Diana juga berjanji untuk ajar aku tentang beberapa perkara yang ada kaitan dengan komputer. "May be benda ni boleh awak pakai di kemudian hari. Kira macam 'hadiah' dari saya setelah awak tak keje di sini lagi kelak". Sedih gak aku dengar bila Pn. Diana kata gitu.

No comments: