Aku mencintai sahabatku dengan segenap jiwaku.. Sahabat yang baik adalah seiring denganku dan menjaga nama baik ku ketika aku hidup atau selepas mati.. Ku hulurkan tangan kepada sahabatku untuk berkenalan kerana aku akan merasa senang.. Semakin ramai sahabat, semakin aku percaya diri.. Aku selalu berharap mendapat sahabat sejati yang tidak luntur baiknya dalam suka dan duka.. Jika aku dapat, aku ingin setia padanya..
*Imam Shafie

Tuesday, November 25, 2008

Baju Baru

Khamis lepas, sebaik saja aku selesai bersarapan, aku kejutkan adik aku, Saiful.
"epun, kul9 nnt kita kuar ek"
"g mana?"
"g mana lagi...yg smlm tula" jawabku sambil tersenyum.
"oo....ok" jawabnya ringkas dan terus siap-siap.

Tepat kul9, "kuar tu tgk2kn kat kdai kalau-kalau ada kotak-kotak kosong. kalau ada, bawa balik" kata mak aku sebaik saja nampak kami berdua keluar menuju ke Pak Badar. "nnt balik kita jln kaki je tau, epun" Saiful hanya mengangguk setuju.

"benda tu dah tempah 2 minggu lps. tak elok plak kalu lambat2 amik" kataku kepada Saiful sebaik saja sampai di sebuah kedai motorsikal bersebelahan dengan sebuah kedai runcit, Kedai Rustam.

Setelah menolak masuk Pak Badar ke bahagian dalam kedai tersebut, aku menghampiri tokei kedai tersebut yang sedang duduk melepak sambil isap rokok.

"Tokei, kasi tukar,ok"

"Ok, petang ni lu kasi angkat"

"Petang? Pukul bape tokei?"

"Pukul 4"

"Ok" jawabku ringkas.

Kemudian aku dan Saiful berjalan beriringan meninggalkan kedai motorsikal tersebut, meninggalkan Pak Badar keseorangan. "Bila amik?" tanya Saiful. "Petang nanti. Kul 4. Jom!" jawabku sambil tersenyum.

Dalam perjalanan balik, aku dan Saiful mencari-cari kotak yang mak aku maksudkan. Merata aku cari. Tak jumpa! Semua kedai aku tanya, hampa.... Sedang aku dan Saiful terus mencari kotak, aku terpandang seorang pakcik di salah sebuah warung berdekatan. Pakcik tersebut sedang menikmati sarapan pagi bersama seorang wanita tua di sisinya. Mata aku dan pakcik tersebut bertembung. Dia melambai-lambai ke arah aku dan memanggil-manggil aku. Aku mendekati pakcik tersebut.

Setelah berdiri dekat dengan pakcik tersebut, "Oo...Pakcik Huzairi" kata hati kecilku.

"Daripada mana?" pakcik ni memulakan bicara. "Kedai motor. Antar motor, repair" jawabku. Kemudan kami berbual-bual seketika. "Ok la pakcik, kami balik dulu". "Betul kamu tak nak minum-minum dulu?" tanya bini pakcik ni. "Tak apa la makcik, kami dah minum tadi kat rumah". "Tak apa la kalu macam tu. Nah, ambil ni". Entah kenapa, automatik je tangan aku ambil. "Ambil la roti canai tu. Bawa balik" kata makcik tu seolah-olah dapat baca apa yang bermain difikiranku.

Dalam perjalanan balik, "Bukannya bawa bali kotak. Bawa roti canai!". "Tu la" jawab Saiful ringkas.



Ha, ni la rupa Pak Badar yang baru. Setelah ditukar cover-setnya. Amacam? Lawa tak?

2 comments:

Zack said...

Ku lupa...Pak Badar is your motor... Ingatkan pakcik mana la tadi. Muahaha...

Propana said...

Hahaha
Ekceli not my motor. But my father's motor.
Housemate masa kat Melewar dlu yg bagi nama Pak Badar kat motor ni.
Y?
1st, cz masa tu ktorg tgh hangat mlyn cite Puteri.
2nd, kalu tgk motor tu btol2, mst tau nape nama dia Pak Badar.