Aku mencintai sahabatku dengan segenap jiwaku.. Sahabat yang baik adalah seiring denganku dan menjaga nama baik ku ketika aku hidup atau selepas mati.. Ku hulurkan tangan kepada sahabatku untuk berkenalan kerana aku akan merasa senang.. Semakin ramai sahabat, semakin aku percaya diri.. Aku selalu berharap mendapat sahabat sejati yang tidak luntur baiknya dalam suka dan duka.. Jika aku dapat, aku ingin setia padanya..
*Imam Shafie

Monday, April 14, 2008

Home Tuition

Semenjak lps SPM lg sudah berjinak2 dlm Home Tuition. Gerak sendri je. Mana2 parents yg memerlukan tuition utk anak2 mereka juz panggil then aku g umah dorg then ajar pape subjek (bgantung pada parents). Dari lps SPM dan masa Matrikulasi (masa cuti), aku cover subjek Matematik + Matematik Tambahan sahaja. Then bila dah masuk UTHM aku dah stop wt Home Tuition. Then dah grad, sambung smula.

Memandangkan dah keje dsebelah pagi, so aku amik pada waktu mlm je. Masa raya taun baru cina aritu (2008) adalah kali terakhir aku bergerak secara bersendirian. Sekarang sudah masuk minggu ke-2 aku bekerjasama dgn sorg mamat ni. Dia suruh aku panggil dia "Bob" je. Dia pun mcm aku, start wt Home Tuition sebaik sahaja lps SPM. Tp dia dah tahap otai dah dlm Home Tuition ni. Umo pun dah 30 lbh... Dah ramai tutor yg keje dgn dia. Aku salah seorang. Setiap tutor ajar di tempat yg berbeza, subjek yg berbeza dan level yg berbeza. Wt masa ni aku ajar subjek lain. Bkn Matematik+Matematik Tambahan lg. Kata bob, "bljr sesuatu yg baru.". Xkisah la bob... Pape pun aku lbh ske ajar Matematik+Matematik Tambahan. Walaupun subjek ni biasanya dikuasai oleh Bangsa Cina. Bila dengar je org Melayu yg ajar, parents kurang yakin. Dorg prefer org Cina yg ajar. Tapi aku tetap gak dgn subjek ni. Xkira la mcm mana pun....

Mcm2 perspektif masyarakat mengenai Home Tuition ni. Slain tu, ktorg kena gak bhadapan dgn mcm2 kerenah parents. Cerewet 1 hal. Antara kesukaran yg ktorg kena tempuh,"mampu ke dia ni mengajar?". Contohnya mcm aku ... dah la bdn kcik (nampak cm student je). So parents kurang yakin. Tp blom cuba blom tau. Bak kata org jawa, "Blom try blom tau" ;p So far dah ramai gak bdk2 yg aku ajar yg bjaya masuk Universiti. Dah keje n dah kawen pun. So pandai2 la menilai k?

Pape pun Home Tuition ni juz sampingan. Sementara masih muda. Gpun aku ade target gak...
Dlm proses.... Bak kata org tua2 "tak lari gunung dikejar.". So sabar... pelan2 kayuh :)

Yg bestnyer keje ni, dpt jln2. Yela...g umah org (umah customer), g sana sini. Aku ni bkn la kaki rayau sgt. Bila ade peluang cmni je la baru nak rayau. Slain tu, rasa puas ati bila dpt bantu bdk2 bljr. Ramai parents nak anak2 dorg wt Home Tuition cz "anak2 pakcik ni malas. Xmo bljr. At least kalu wt cmni (Home Tuition) dorg nak gak bljr", "anak makcik ni kena gantung sekolah. makcik xnak dia ketinggalan pelajaran", dan mcm2 lg la reason n feedback yg ktorg dpt. Haha...mcm aku zmn sekolah dlu. Malas belajar!

Student pertama aku nak wt Home Tuition cz dia eksiden. So tpaksa tangguh belajar. Lbh 1 taun xbljr. Otak mmg dah karat. Mmg ssh masa nak ajar. Aku plak masa tu baru je abis SPM. Keputusan SPM aku pun xkuar lg masa tu. Aku pun bkn la terer sgt.... Tp 2 bkn phalang bg aku. Pada aku, once org dah bg tugas kat aku, aku mst n wajib wt. Xkira r mcm mana pun.

Masa ari pertama aku amik dia, mak dia cm dah give up, "kamu ajar anak makcik ni sekadar yg mampu je. Sekadar wt syarat je dah la... Dia ni dah lama tak pegi sekolah. Terbaring je kat umah...".

At last bdk tu bjaya gak dlm SPM. Then dpt sambung pengajian di IPTA. Skrg dah keje n dah kawen pun. InsyaAllah dah nak dpt cahaya mata. So aku hepy dgn keje aku skrg. Biar la org nak kata ape pun.

2 comments:

iN said...

blog try blom tau eh prop
bahasa jawe mane la tuh..
cet :p

Propana said...

woit, ko ni slh bc ke ape?
ala...aku gurau2 jela.
jgn r terasa.
aku pun jawa gak pe :)