Aku mencintai sahabatku dengan segenap jiwaku.. Sahabat yang baik adalah seiring denganku dan menjaga nama baik ku ketika aku hidup atau selepas mati.. Ku hulurkan tangan kepada sahabatku untuk berkenalan kerana aku akan merasa senang.. Semakin ramai sahabat, semakin aku percaya diri.. Aku selalu berharap mendapat sahabat sejati yang tidak luntur baiknya dalam suka dan duka.. Jika aku dapat, aku ingin setia padanya..
*Imam Shafie

Monday, August 25, 2008

Rindukah?

23 Ogos yang lepas, aku dan sorg kwn aku ni, Fir turun Johor. Naik bas je. Tak naik Pak Badar. Terangkat Pak Badar aku kalau bawa Fir (jgn marah ye Fir). Awal pagi lagi ktorg dah gerak dari umah masing2 menuju ke Puduraya. Atas beberapa kesilapan teknikal, aku sampai kat Puduraya ngam2 time bas dah nak jalan (biasanya aku mesti sampai awal sejam or 30 minit).

Kalau mengikut perancangannya, ari Sabtu ktorg juz jln2 bersama2 rakan2 lain kat Pesta konvo kat UTHM. Then esoknya (Ahad) ktorg ramai2 gerak ke Pontian. En Arif (lecturer ktorg) kawen. Tapi sekali lagi, atas kesilapan teknikal, aku dan Fir terpaksa balik KL mlm ari Sabtu tu gak. Kul11 mlm. Tiket ke KL, Melaka dan Seremban dah abis! Tinggal kul11 mlm tu je. Aku tak terpikir lak bende ni akan terjadi cz selama aku belajar kat UTHM dlu, aku tak pernah menghadapi masalah cmni bila nak balik KL. Kebetulan time aku tengah tunggu bas nak balik malam tu, aku jumpa la dengan mamat sorg ni, Ramadhan. Mamat ni kata, "....sekarang dah susah dah nak dapat tiket bas on da spot cm dlu. Even nak balik KL." "Cuti sekolah punya pasal kot...," aku try n error je. "Eh, tak la. Hari2 biasa pun cmni" mamat ni dengan pantasnya menyangkal tekaan aku tadi. "Oo...cmtu..." melopong aku dengar jawapan dia.

Dari KL aku tak terus ke Johor. Aku n Fir landing kat Melaka Sentral dlu. Kat Melaka Sentral ktorg naik kereta ('kereta polis' eheh) dengan Manok. "Lan tertinggal cencaluk. So kita singgah rumah Lan dlu," kata Manok sebaik sahaja ktorg berjumpa.

Sepanjang perjalanan menuju ke rumah Lan (di Kandang) ktorg bual2 tentang perkembangan masing2 (masing2 dah keje la katakan...). Selain dari tu ktorg bual2 gak tentang kwn2 yang lain (mana2 yang ktorg tau jela).

Sampai kat rumah Lan ktorg lepak2 jap sejam dua. Makan2 keropok (adik Lan yang goreng...sedap!), minum2 air sambil2 bual2 dengan ibu kepada Lan (adik Lan gak...). Tengah ktorg bual2, ayah kepada Lan balik. "Eh, kamu...lama tak nampak. Kali terakhir pakcik jumpa kamu masa kat batu pahat aritu (time konvo)," aku sekadar tersenyum sambil menyambut salamnya. "Alhamdulillah sihat lagi pakcik ni. Masih kuat lagi ingatan dia," getus atiku. "Pakcik selalu sebut2 nama kamu...," sambung pakcik ni lagi. Kemudian ktorg sambung makan2, minum2. Tengahari baru aku gerak ke Johor.

Semenjak kali pertama aku menjejakkan kaki di rumah Lan, aku berasa senang, tenang dan nyaman. Tambah pula dengan layan dan perhatian yang ibu dan ayah Lan berikan (adik beradik Lan gak). Sebagai contoh, aritu, masa ktorg tengah2 sedap minum tiba2 ayah Lan ni sound anak perempuan dia (adik Lan), "..apa bagi air sejuk ni...? Prop ni tak minum air sejuk2 ni". "Ingat lagi pakcik ni ek...," bisikku dlm ati. Yup aku memang tak digalakkan minum dan makan benda2 sejuk (tapi aku bedal je!). Nanti sakit. Kebetulan dulu masa kali pertama aku datang umah ni, aku sakit dek kerana sejuk kena hujan. Tambah pula termakan makanan (minuman gak) yang sejuk2.

Sampai je ktorg kat Johor (Batu Pahat), ktorg singgah beli tiket dulu. Lepas beli tiket ktorg ke Parit Raja (Taman Rona) nak hantar Fir. Fir ni ppuan. Tak leh lepak2 dengan ktorg. So ktorg 'letak' dia kat Taman Rona. Umah kwn2 ktorg yang sambung Master. Ppuan gak la, tak kan laki kot.

Then ktorg ke Taman Melewar II, umah bujang eheh. Masuk je umah ni aku sedikit terkejut. "Eh, Baiya! Kau pun ada?". Dari info yang Manok beritahu aku, nama Baiya tak ada. Tapi ni tidak la bermakna si Baiya ni tetamu tak diundang. Ktorg undang kepada semua, siapa2 yang lapang. "Nape dengan tangan kau tu?" soalku sebaik sahaja terlihat tangan Baiya yang chantek tu. "Aku eksiden. terlanggar anjing," ujar Baiya sambil mengusap2 tangan dia. "Ish2....tak ada binatang lain ke dia ni nak langgar...," getusku dalam ati. "Macam mana boleh jadi macam ni?" soalku. "Kat highway...anjing tu melintas pastu dia patah balik. Aku tengah laju...langgar la apa lagi."

Petang tu lepas Asar ktorg ronda2 kat Pesta konvo. Dapat la ktorg tengok singa betina ni kat dalam van. Tengah bermanja2 dengan tuan dia. Buat apa singa tu kat situ? Saja buat pameran (animal show). Antara yang menarik kat Pesta konvo ni la. Lepas dah ronda2, ktorg isi perot. Lapar!

Malam tu, lepas Isya' ktorg ronda2 lagi kat pesta konvo (aku n manok je...lan, baiya, usop tgh study peta. persediaan nak ke pontian sok). Kali ni bawa Fir and da Geng (Wanie n Bus). Dalam kul 9 mlm ktorg kuar dari UTHM, pergi ke Bandar U. Kat sana ktorg makan2. Tak lama lepas ktorg order makanan, Lan dan Baiya datang. Macam2 la yang ktorg bualkan. Dalam kul 10.15 mlm, aku, Manok, Fir, Wanie dan Bus gerak ke Batu Pahat. Aku dan Fir dah nak balik dah....

Ni la first time aku balik naik bas malam2, jalan jauh2 plak tu. Best ke tak aku pun tak tau. Tak ada perasaan langsung.

Dalam 2 jam bas bertolak meninggalkan Batu Pahat, tiba2 bas ni benti kat tepi jalan. Rosak! Adusss....makin lewat la aku sampai kat KL. Malas nak pikir2, aku terus sambung tdo. Memang aku tdo je sebaik saja duk dalam bas. Kira2 dalam kul 2.15 am ada la 1 bas ni datang. "Ok, kita tukar bas. Semua turun dan naik bas kat depan tu ye," kata sorg mamat ni, drebar bas! Dalam kul 4 am, aku dan Fir sampai kat Puduraya. Kat situ aku dan Fir berpisah. Dia balik dengan kawan dia, aku balik dengan ayah aku. Sian plak kat ayah aku. Terpaksa datang jemput aku pagi2 buta cmni.

5 comments:

Qider said...

pergh..hg dah update dulu,aku tengah mengarang lagi ni..nampak sangat la hg memang rindukan member2,kan prop kan? ;-)

Propana said...

aku rindu kat adik lan wahaha gurau je.

sibuk sms n cl member2 xmo jwb, baik jumpa face 2 face then tanya je, kan senang. siap bleh cite pjg lg

Anonymous said...

wah..jauh bjalan nmpak..huhuhu

Propana said...

xla jauh sgt. bape kilometer je.
lain r kalu terbang ke seberang sana tu eheh

p/s: ray, bila mo bw jln2 kat sana? janji mesti dikota ;p

Anonymous said...

aku xtau pun psl en arif kawen. sampai umah lan ms nak konvo baru tau