Aku mencintai sahabatku dengan segenap jiwaku.. Sahabat yang baik adalah seiring denganku dan menjaga nama baik ku ketika aku hidup atau selepas mati.. Ku hulurkan tangan kepada sahabatku untuk berkenalan kerana aku akan merasa senang.. Semakin ramai sahabat, semakin aku percaya diri.. Aku selalu berharap mendapat sahabat sejati yang tidak luntur baiknya dalam suka dan duka.. Jika aku dapat, aku ingin setia padanya..
*Imam Shafie

Thursday, March 5, 2009

Pekse ! #3

Bercerita mengenai peperiksaan (Ujian Bulanan 1) lagi....
Eheh ni la antara hasil keje aku yang aku buat sepenuhnya tanpa ada gangguan sesiapa. Tu yang duk bercerita je tak abis-abis. Jangan marah aa~~

Semalam adalah hari ketiga berlangsungnya peperiksaan. "Time periksa sunyi je ek tempat ni," kata Hadi. Ha...tu la istimewanya time pekse. Suasana yang riuh rendah yang mampu menggegarkan Mutiara setiap hari (terutama apabila pejalar-pelajar Tahun 3 habis kelas), boleh sunyi sepi je bila time pekse.

Semalam macam hari pertama dan kedua peperiksaan. Aku sibuk plus kelam kabut menyediakan kertas-kertas soalan. Dan akibat dari keje last minute, semalam boleh la pula tersalah bagi kertas soalan kat pelajar-pelajar Form 5. Muka depan dah elok dah tulis "Mathematics-Form 5". Tapi isi dalam soalan lain. "Additional Mathematics-Form 4". Kedua-dua soalan ni dibuat oleh guru yang sama. Tu yang buat aku tertukar. Dek kerana pening (macam nak pecah dah kepala) plus kelam kabut semalam. Tanpa buang masa, aku betolkan la. Terpaksa la budak-budak Form 5 jawab soalan lewat 15-20 minit. Di kesempatan yang ada, Cikgu Azlan (cikgu yang menjadi mangsa atas kecuaian aku) membuat sedikit soal selidik kat pelajar-pelajar dia. "Ko tengok ni. Markah-markah dorang masa PMR dan exam yang terdekat ni. 'Excellent' kan?" Aku pun tumpang sekaki untuk berkata 'excellent'! Dan aku ucapkan "Semoga berjaya!" kat mereka. Coz aku tengok soalan-soalan Cikgu Azlan ni 'senang' sangat!

Hari ni akan menjadi lebih sibuk berbanding isnin, selasa dan rabu (semalam). Why? Coz aku kena pastikan kertas soalan untuk hari ni, esok dan minggu depan khususnya, siap dan berada dalam keadaan sedia apabila menjelang hari esok. Kerana esok aku tak dapat nak uruskan semua ni. Aku CUTI! Aku takut bila aku tak dapat uruskan, then orang lain (maybe Pn. Iffah) yang ambil alih akan menjaadikan ianya menjadi lebih huru-hara.

Aku sedar akan adanya kekurangan dan mungkin kesilapan dalam menguruskan kertas-kertas soalan ni. Yang menyebabkan aku terpaksa bertungkus lumus lagi pada waktu sekarang ni. Yela, dah time exam tapi paper tak siap sepenuhnya lagi. Tapi macam yang aku nyatakan sebelum ni, kesilapan di pihak aku ofkos la ade, tapi yang menjadi punca (agak besar gak la) adalah disebabkan oleh kelewatan guru-guru menghantar soalan kepada aku. Dan lebih mem'bangga'kan ialah Pn. Iffah juga menyumbang dalam hal tu. So aku tak boleh nak kata apa la.... Apa yang aku buat setakat ni (masih bertungkus lumus plus kelam kabut) adalah untuk menutup kekurangan dan kesilapan tersebut. Yup, aku boleh marah atau sound je guru-guru. Tapi later. Sekarang bukan masanya. Dan satu hal lagi, bukan aku tak boleh suruh orang lain ganti je kerja-kerja aku ni, sepertimana yang Pn. Iffah selalu katakan kepada aku "Awak bagi or suruh jela sape2 buat kerja awak tu. Susah sangat ke?". Tak susah. Sangat tak susah kalau nak serah-serahkan tugas kat orang ni. Siapa je tak nak senang (goyang kaki). Tapi mampukah mereka melaksanakan tugasan ni dengan baik atau sama sepertimana sekiranya aku yang buat? Berapa peratus Pn. Iffah boleh jamin bout that? Jawab! kalau more than 90%, yes saya akan serahkan tanpa ragu-ragu. Tapi kalau less than 90%, soooooorry!

"Kalau dorang tak boleh, awak ajar la..." Amboi, senangnye cakap. Masa dah suntuk la. Kalau masa banyak lagi boleh la aku ajar. Dan memang selama ni pun aku ajar je dorang kalau buat sesuatu. Ada je ilmu yang dicurahkan. Cuma nak terima atau tidak je. Dan so far yang aku perhatikan, ibarat menyiram air di daun keladi aje...... Malah aku siap kena sound lagi dengan Pn. Iffah "U kalau nak 'ceramah' panjang-panjang dengan budak-budak ni, jangan la hari-hari. U cari la masa maybe dua kali seminggu ke..... Then U 'ceramah' la dorang puas-puas time tu...". La, gitu pula. Masa dorang buat salah la kita tegur. Kalau nak simpan-simpan, bukan budak-budak tu je yang lupa, aku yang memang terkenal dengan sifat pelupa ni ofkos akan lupa. Sungguh aku tak paham!

Dah, cukup! Nanti tak siap pula kertas hari ni.
Gerak dulu.
Salam.

No comments: