Aku mencintai sahabatku dengan segenap jiwaku.. Sahabat yang baik adalah seiring denganku dan menjaga nama baik ku ketika aku hidup atau selepas mati.. Ku hulurkan tangan kepada sahabatku untuk berkenalan kerana aku akan merasa senang.. Semakin ramai sahabat, semakin aku percaya diri.. Aku selalu berharap mendapat sahabat sejati yang tidak luntur baiknya dalam suka dan duka.. Jika aku dapat, aku ingin setia padanya..
*Imam Shafie

Monday, August 11, 2008

Majlis Solat Hajat

Semalam berlangsungnya Majlis Solat Hajat di Pusat Bimbingan Akademik Mutiara (PBAM) bagi pelajar-pelajar yang mengambil UPSR. Jumlsh kehadiran tidak dapat dikenalpasti akan jumlahnya (tak kira). Tapi dianggarkan dalam lingkungan 100-200 orang termasuk ibubapa, pelajar-pelajar dan staf-staf PBAM (termasuk aku).

Majlis dimulakan dengan ketibaan ibubapa dan para pelajar seawal jam 6.30 petang. Ramai ibubapa yang membawa bersama juadah-juadah ringan yang akan dihidangkan dan kemudian dimakan bersama-sama di akhir majlis.Selepas solat Maghrib, majlis dimulakan dengan tazkirah ringkas yang disampaikan oleh salah seorang staf kami, En. Firdaus (Cikgu Firdaus). Beliau merupakan salah seorang ahli kumpulan Ikhsan (kalu tak salah la...) dalam Pertandingan Akademik Nasyid yang diadakan baru-baru ini (baru tau info ni semalam huhu...). Tazkirah ringkas yang disampaikan oleh beliau sungguh menarik. Antara isi-isi yang menarik yang beliau kupas adalah “Cinta Tanpa Syarat” dan “Sifat Allah s.w.t (Al-Wahab)“.

Antara kata-kata beliau, “Allah s.w.t telah memberikan kepada ibubapa ni sesuatu yang tiada satu insan pun di dunia ni yang yang sanggup beri. Ianya adalah CINTA TANPA SYARAT. Walau jahat macam mana pun anak itu, ibubapa tetap kasih dan sayang serta cinta kepada anak.” Selain itu beliau juga berkata, “Allah s.w.t mempunyai sifat Al-Wahab (Maha Memberi). Dan Allah s.w.t telah mencampakkan (memberikan) sedikit sifat ini pada ibubapa.”

Kemudian beliau mengupas lebih lanjut mengenai sifat Maha Memberi Allah s.w.t; Al-Wahab. “Yang pertama, Allah s.w.t memberi tanpa meminta balasan. Yang kedua, Allah s.w.t memberi tanpa dipinta. Iaitu, kita tidak perlu meminta tetapi Allah s.w.t tetap juga memberi. Contohnya kita tidak minta mata tetapi Allah s.w.t beri kita mata. Kita tidak minta udara tetapi Allah s.w.t beri kita udara. Yang ketiga, Allah s.w.t memberi secara berulang-ulang. Yang keempat, Allah s.w.t memberi secara berlipat ganda. Ini dapat dilihat di dalam kita beramal. Satu amal kebajikan yang dilakukan, Allah s.w.t lipat gandakan ganjaran sebanyak sepuluh kali ganda. Begitulah Maha Pemurahnya Allah s.w.t.”. Yang kelima dan keenam dan seterusnya dah lupa dah (huhu...memory tak cukup nak record sume nota).

Selesai tazkirah ringkas, Bacaan Yasin dilakukan. Kemudian Solat Isya’. Akhir sekali barulah Solat Hajat. Selesai Solat Hajat, sebelum menjamu selera, pengetua PBAM, Puan Iffah memberikah sepatah dua kata. Yang mana ucapan beliau tidak langsung aku dengar. Sibuk menghidang makanan. Sebab lepas ucapan pengetua adalah Sesi Menjamu Selera (tak sabo ...perot lapo).

Selesai menjamu selera, ibubapa dan para pelajar bersurai. Kami staf-staf kena la kemas-kemas. Sok nak keje. Kelas dan dewan nak pakai. Dalam pukul 11 malam baru selesai berkemas. Then apa lagi, aku pun merempit la balik rumah (jauh woo....25-30km).

Alhamdulilah majlis berjalan dengan lancar. Semua pihak memberikan kerjasama. Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing. So, keje yang banyak jadi sikit. Keje yang berat jadi ringan. Di situlah hikmah dan nikmatnya melakukan kerja bersama-sama (gotong royong).

Kat bawah ni ada sedikit gambar yang sempat diambil semasa majlis berlangsung (gambar time tengah makan je)
ni la budak-budak yang bakal ambil upsr tak lama lagi (ni juz 1/5 je)

nampak tak hidangan atas meja tu?

ni ade lagi

ni je makanan yang dapat aku makan. perot kecik.

No comments: