Aku mencintai sahabatku dengan segenap jiwaku.. Sahabat yang baik adalah seiring denganku dan menjaga nama baik ku ketika aku hidup atau selepas mati.. Ku hulurkan tangan kepada sahabatku untuk berkenalan kerana aku akan merasa senang.. Semakin ramai sahabat, semakin aku percaya diri.. Aku selalu berharap mendapat sahabat sejati yang tidak luntur baiknya dalam suka dan duka.. Jika aku dapat, aku ingin setia padanya..
*Imam Shafie

Friday, May 23, 2008

HaiRan

22/5

Di satu petang...
Sedang asyik aku membaca sebuah novel sambil ditemani lagu-lagu yang dimainkan di radio hotfm, tiba-tiba ensetku berbunyi. Ada msg. Dah tak ingat msg tu tulis ape. Tapi orang yang hantar msg tu bertanyakan kepada ku tentang sebuah lagu di xfresh fm ketika tu. Then dengan selamba aku membalas,

"Ko slh antar msg ke? Aku xdgr xfresh fm. Aku dgr hotfm".

Selepas send msg, aku sambung baca novel. Tapi dah tak khusyuk. Kerana dah lama tak dengar khabar berita dari si pengirim SMS tadi (R). Ekceli ada sedikit kesukaran bagiku untuk mengikuti perkembangannya sekarang ni. SMS yang ku beri jarang dibalas. It's ok. Aku faham. Masing-masing sibuk dengan urusan masing-masing. Namun hampir setiap kali SMS ku dibalas, hajatku tetap jua tak kesampaian. Hanya aku yang sempat menjawab atau bercerita mengenai perkembanganku. Dan setiap kali itu jua, bila sampai gilirannya untuk bercerita pasti ada sahaja urusan yang menggangu.

Tet! Tet!
Ensetku berbunyi lagi.

"Xla..Mmg utk ko..aku tanya je..mana tau ko dgr xfresh fm.."

Kemudian kami berSMS. Sambil menunggu SMS aku terus membaca novel.

Namun perbualan (SMS) kami terganggu apabila adik bongsuku menepuk bahuku.

"Abang, mak panggil"

Tanpa membuang masa aku terus berjumpa ibuku.

"Pergi kedai jap. Gula abis la", ibu menyuruhku ke kedai.
"Beli kicap sekali ye", sambung ibuku lagi.

Sebelum aku ke kedai, aku sempat menghantar SMS kepada R.

"Jap ek. Aku nak g kedai jap. T sambung semula"
SMS ku tak berbalas.

"Alang-alang nak kuar g kedai, baik aku topup nombor celcom aku tu. Mudah sikit nak kontek dia (R). Coz dia pakai celcom", bisikku di dalam hati.

Di kedai...

Tet! Tet!
Ensetku berbunyi.

SMS dari R. R menyatakan agar perbualan sebentar tadi disambung pada sebelah malam nanti (lebih tepat, tengahmalam!). R nak tidur. Tak cukup tidur katanya.

"Adus...sambung malam la plak. Xsempat tanya khabar berita lagi...", keluhku di dalam hati.

"Ok" SMS R ku balas ringkas.

Di depan kedai enset.

"Nak topup ke xnak? nnt jadi mcm aritu lg, naya! Pnat je topup. Tapi xkontek pun...", bisikku di dalam hati.

"Ah! Topup jela...get ready. Kali ni topup sikit jela. So kalu xjadi, xrugi sgt...", bisikku lagi.

Di rumah.

"Ni barangnya mak"
"Ok, letak kat atas meja tu"

Sebaik sahaja meletakkan gula dan kicap, aku terus masuk ke bilik. Check ensetku 1 lagi. Enset di mana sim card celcom ku bermastautin.

"Hm, dah mampus dah enset ni...", keluhku.

Ensetku yang 1 ni memang agak terbiar. Jarang aku charge. Jarang pakai. Jarang orang kontek.

Selesai solat maghrib, kami sekeluarga (+kakak ipar+kembar-abang sulung) berkumpul dan sama-sama membaca doa selamat dan kemudian makan kek!. Sempena menyambut birthday adik aku yang sorang ni (yang sebaya dengan 'si dia' ;p). Dah besar dah dia. Semoga panjang umur, dimurahkan rezeki, sihat dan ceria selalu. Amin.

Selesai makan kek bagai, aku masuk bilik. Ada kerja yang hendak dilakukan iaitu TANDA BUKU PELAJAR. Bertimbun buku yang hendak ditanda. Sekarang aku dapat merasa bagaimana 'seronoknya' cikgu-cikgu aku dahulu menanda bukuku. Nasib baik aku ni seorang murid yang baik. Sangat memahami guru-guruku. Mereka tak perlu tanda banyak-banyak, tak perlu tanda betul salah. Cuma buat tanda "?" besar-besar sudah. Ha, baik kan aku? ;p

Sambil tanda buku sambil aku menunggu panggilan atau SMS dari R. Tak la menunggu sebenarnya. Kerana aku tak mahu kecewa.

Tet! Tet!
Ensetku berbunyi.
"Aik, xde pun msg...", keluhku. Sediit hairan.
"La...enset 1 lagi yang berbunyi....", bisikku sambil menekan-nekan keypad enset di mana sim card maxis ku tinggal.

A yang hantar SMS. Kami berbalas-balas SMS. Lama gak... Sambil tu aku terus menanda buku.

Sedang aku berbalas SMS dengan A, 'si dia' SMS. Tak sihat. Aku surh dia berehat. Tapi dia degil. Nak teman dan berbual-bual (SMS). Aku tak layan. Bukan tak mahu melayan. Tapi aku nak dia berehat.

Mata dah mula ngantok. R tak ada pape cite lagi. Tak ada panggilan mahupun SMS. A sudah tidur, mungkin. Kami berbual-bual (SMS) sekejap saja. Walaupun mata sudah layu, namun tangan masih setia menanda buku. Pen merah masih kekal di tangan kananku. Masih lagi ligat menari-nari di setiap buku-buku pelajarku. Setelah berapa lama aku pun tak sedar, mataku akhirnya tewas. Aku terlena.

3.00 AM

Aku terjaga dari tidur. Sebaik saja terjaga, aku lihat lampu bilik masih lagi menyala. Di sebelahku laptop memainkan lagu-lagu Jepun. Seketika kemudian adik aku masuk ke dalam bilik. "Oo..dia yang guna laptop. Buat tugasan la tu...", bisikku.

Jam pada ensetku menunjukkan jam 3.00 pagi. Tak ada SMS atau panggilan tak berjawab. "Dia (R) dah tidur agaknya", bisikku.

"Tapi kan dia dah janji!"
"Ala, dia tertidur tu..."
"Tapi dia kan dah janji!"
"Dia terlupa tu... Xpela..."

Aku berperang dengan diri sendiri.

"Ah! Xkira! Dia kan dah janji". Ternyata syaitan telah berjaya menghasutku. KLantas aku mencapai enset dan membuat panggilan. Tet.......! Aku menamatkan panggilan. "Sekadar memberitahu. Tak perlu mengganggu...", syaitan dalam diriku tak menang sepenuhnya...

Aku bangun dan melangkah untuk mengambil wudhuk. Solat sunat. Belum jauh aku melangkah... Tet! Tet! Ensetku berbunyi.

"Sape plak yg antar SMS malam-malam cmni...", keluhku.
"Oo...SMS dari R...", bisikku sambil meletakkan kembali ensetku di atas meja. Sekadar melihat pengirim SMS. Tak mahu ia mengganggu tumpuanku ketika menghadap DIA.

Selesai solat barulah aku baca SMS R sepenuhnya. R menyatakan bahawa dia terlupa akan janjinya padaku! Dia juga menyatakan perasaannya yang tidak tenang kerana kawannya merajuk. Pada SMSnya dimulai dengan "Ahaha" dan diakhiri "Hahaha". "mcm xde rasa bslh plak dia ni...", keluhku di dalam hati.

SMS R ku balas dengan bertanyakan tentang kawannya (yang merajuk tu...). Aku sekadar meneka yang kawan tersebut adalah teman lelakinya. Melihat dari cara dia menyatakan kerisauan dari sikap kawan tersebut.

Lama juga aku menunggu SMS ku dibalas. Kemudian R balas, "Bkn bf. kwn aku...bla bla bla...". Kemudian aku bertanyakan tentang perkembangan R sekarang ni.

Ternyata jawapan yang ku terima mengecewakan....

"Nnt jela aku cite kat ko ye..bla bla bla..."

Kemudian tanpa berselindung aku membalas, "Oo...nnt2 ye. Ingtkn skrg... Kla, bye!"

Kemudian aku duduk. Dah tak boleh tidur. Ngantok, marah, macam-macam. Demi tak mahu melayan perasaan, aku menyiapkan kerjaku yang tertangguh, TANDA BUKU!.

TAMAT

2 comments:

Qider said...

prop adalah seorang yg tabah..prop bz ek?lama sgt tak update

Propana said...

thanx. tak update? ade je. cuma t-junction je blom lg. harap bersabar. thanx